Lansare de carte: DRAMATURGIE CONTEMPORANĂ CEHĂ


Lansări de carte Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” sub semnul sărbătoririi a 200 de ani de la prima reprezentaţie a unei piese de teatru în limba română

Prezintă: Florica Ichim, redactor-șef al revistei Teatrul azi,

președintele Fundației Culturale Camil Petrescu

Miercuri, 12 octombrie

Ora: 18.00

Teatrul Nottara, Foaierul Sălii Horia Lovinescu

DRAMATURGIE CONTEMPORANĂ CEHĂ. Selecţie şi traducere de Veronica Miclea şi Dan Mircea Duţă

Antologia Dramaturgie contemporană cehă  îşi propune să prezinte cinci piese a trei autori de cehi de primă mărime.

Mai „împrăștiat” chiar decât poezia, teatrul ceh, deși se delimitează din ce în ce mai răspicat de dimensiunea sa „pur literară”, nu a cunoscut încă mult-așteptatul boom post-revoluționar pe care îl remarcam încă de la mijlocul anilor ´90 în Polonia și de la începutul mileniului în Ungaria.

Într-un articol din 2013, criticul de teatru Jan Jiřík constata schimbarea profundă  a vieții teatrale din Cehia în relație directă cu înnoirea mijloacelor de expresie, sugerând în mod indirect un declin, poate chiar o tentință către exctincție a teatrului (dar ne putem oare îngădui a-i împieta într-un fel sau altul imaginea?) „clasic” auctorial. La o privire mai atentă, lucrurile nu stau totuși atât de „tragic”.

 

Petr Zelenka, dramaturgul ceh cel mai „jucat”, cel mai „vândut” și cel mai „tradus” la ora actuală, al cărui nume este asociat în special cu teatrul praghez Dejvice, și care, din cauza succeselor în domeniul cinematografiei, este „acuzat” de a fi mai „loial” filmului decât teatrului.

Arnošt Goldflam este „patriarhului” teatrului ceh, extrem de activ și de respectat, autor care lucrează în principal pentru Teatrul de pe Strada Lungă și Studioul Ypsilon.

Petr Kolečko, copilul teribil și liderul de necontestat al generației 2000, ale cărui scene preferate sunt Studioul A Rubín și Teatrul Municipal din Kladno, este primul dramaturg ceh care a reușit să impună elemente de rock și punk în cadrul spectacolelor „clasice” şi „de autor” – în măsura în care ne este permis să utilizăm asemenea determinative în cazul unui dramaturg atât de neconvențional .

Vladimír Fekar este un excelent dramaturg din orașul Zlín, ale cărui texte se joacă în principal pe această prestigioasă scenă.

Markéta Bidlasová-Bláhová este o autoare preocupată în principal de relațiile interumane, de valorile clasice ale familiei și de actualitatea lor într-o lume în care intimitatea devine, din ce în ce mai mult, o abstracție, o noțiune goală de sens și esență, determinată tot mai mult de hotărâri luate undeva, „sus”, într-un domeniu încă și mai „abstract” și mai greu de definit și înțeles.